Papendrecht tijdens de Tweede Wereldoorlog

24 januari 2020

In mei 2020 komt naar aanleiding van driekwarteeuw bevrijding een nieuw boek uit over de Tweede Wereldoorlog in Papendrecht.

In 1995 verschenen er een paar gedenkboekjes over dit onderwerp. Deze publicaties zijn bijna foutloos geschreven met de kennis van toen. In de afgelopen 25 jaar is er veel nieuwe informatie tevoorschijn gekomen. Dit komt vooral door de digitalisering van archieven en openbaarheid van gegevens in binnen- en buitenlandse archieven.

Het ongeveer 450 pagina’s tellend boek over de Tweede Wereldoorlog in Papendrecht bevat veel informatie over het dagelijks leven uit die tijd, zoals: Luchtbeschermingsdienst, EHBO/Rode Kruis, Politie en Marchaussee, Brandweer, Burgerwacht, Centrale Keuken, bedrijfsleven, boeren, etc. Maar het gaat ook over de strijd in mei 1940, het Nederlandse leger, Nederlandse en Duitse inkwartiering, Liniecrossers, evacuees, Merwedegijzelaars, dwangarbeid en werken in Duitsland, illegale kranten, krijgsgevangenen, het plaatselijke verzet, Opbouwdienst bombardementen, verraad, honger, burgemeester, parachutisten, crashes, etc.

Uniek in het boek is de opname van alle waarnemingen van de Kijk - en Luisterdienst. Hierdoor volgt de lezer ook alles wat er plaatsvond in het luchtruim van Papendrecht, genoemd per dag en minuut, en de naam van de waarnemer.

Het boek wordt rijkelijk geïllustreerd door tal van unieke foto’s waaronder zeer exclusieve luchtfoto’s waarop men vanaf grote hoogte neerkijkt over onze gemeente.

Papendrecht tijdens de Tweede Wereldoorlog

Bij inschrijving voor 17 april 2020 bij de auteur voor de prijs van € 37.95. Na deze datum ook bij de boekhandel voor de prijs van € 44,95. Let op! Beperkte oplage. Om verzekerd te zijn van dit herdenkingsboek verzoeken wij u een aanbetaling te doen van € 10,00 op rekening: NL98 ABNA 0525 2767 85 t.n.v. P.v.Wijngaarden.