Logo Museum 1940 - 1945

Herdenking Bombardement 28 januari 1945

> Nieuws >

24 januari 2020

Dordrecht mei 1940. Op de hoek van de Burgemeester de Raadtsingel met de Stationsweg, stond gedurende de Tweede Wereldoorlog een grote villa. Deze villa droeg de naam “Simpang”. Gebouwd in 1903, naar een ontwerp van de architect E. Kuijpers. Aan het begin van de oorlog werd deze villa, net als vele andere panden in de stad, gevorderd door de Duitse bezetter in verband met huisvesting van officieren en onder-officieren. In villa “Simpang” werd het kantoor van de Ortskommandatur gevestigd. Ook diverse andere Duitse gelieerde afdelingen, zoals de Grune Politzei, Feldgendarmerie,  Sicherheitsdienst (SD) en de Gestapo werden hier ondergebracht. De hier in de villa gevestigde Duitse diensten, beschikten over heel veel gevoelige informatie . Een groot deel van deze gevoelige informatie betrof verzetsmensen – en groepen, en de mogelijk daarbij behorende netwerken. Maar ook de rapporten van de SD en Gestapo (verhoren) lagen hier opgeslagen. Een reden temeer voor het verzet om in een ultieme poging deze informatie in handen te krijgen of wel te vernietigen. Een plan werd gemaakt, er moest hier heel snel worden ingegrepen Het lokale verzet zocht contact met andere organisaties op dit gebied, de Geheime Dienst Nederland en de Albrechtgroep. Door leden van deze beide organisaties werden ter plaatse diverse verkenningen uitgevoerd. Niet geheel zonder enig gevaar. De hieruit verkregen informatie werd vervolgens vastgelegd en samengevoegd. Via de landelijke verzetsnetwerken werd de verkregen informatie doorgestuurd naar Londen. Veelal in de vorm van microfilms. Op het ministerie van Oorlog in Londen waar veel deze informatie binnenkwam, werd dit allemaal uitgezocht, verdeeld en vervolgens doorgegeven aan de RAF luchtmachtstaf, afdeling strategische planning, de 2nd Tactical Air Force. Op dit bureau, werd er dagelijks door de luchtmacht vergaderd. Tijdens deze stafvergaderingen werden de binnengekomen stukken besproken. Ook de binnengekomen informatie over het Gestapo-gebouw in Dordrecht werd hier uitvoerig besproken. Met de door de RAF uitvoerde luchtverkenningsopname van het Gestapo-gebouw in Dordrecht en de al beschikbare informatie uit het verzet, gaf de luchtmachtstaf op enig moment groen licht voor een aanval. Het bombarderen van het Gestapo-gebouw.

Villa Simpang

Maandag 22 januari 1945. 1e poging: Bombarderen Gestapo-gebouw in Dordrecht. Op diverse vliegvelden in Belgie, waaronder het vliegveld Melsbroek bij Brussel, stegen op deze maandag ruim 356 vliegtuigen op. De groep bestond uit verkenningsvliegtuigen, jachtbommenwerpers en jagers. Eerst werden er in de Noordelijke sector van Nederland diverse aanvallen en beschietingen uitgevoerd. In de middag werd door 48 Spitfires van de 132 Wing no. 66 squadron, een tweede aanval uitgevoerd onder andere op de zuurstoffabriek in Alblasserdam, bij deze luchtaanval werd de fabriek volledig vernietigd. Een geplande aanval met Typhoons van de 146 Wing op het Gestapo kantoor in Dordrecht mislukte. De oorzaak was de dichte mist. Het gevolg van deze afgelasting was, dat een groot deel van de nog aanwezige bommen moest worden gelost. Deze bommen kwamen vervolgens terecht in een gebied begrenst door de Toulonselaan, Transvaalstraat, Krommedijk en Vrieseweg. Met als gevolg heel veel schade aan woningen en bedrijven. Maar ook hierbij nog eens de vele doden en gewonden, die bij deze aanval te betreuren waren.

Villa Simpang

Zondagmiddag 28 januari 1945. 2e poging (succesvol). Bombarderen Gestapo-gebouw in Dordrecht. Op zondag aan het einde van de morgen, stijgen van diverse vliegvelden in Belgie, waaronder het vliegveld Melsbroek bij Brussel, ruim 350 vliegtuigen op. De groep vliegtuigen bestaat uit Jagers, Spitfires Jachtbommenwerpers, Typhoons en Tempests, op weg voor gewapende verkenningen boven noord en midden Nederland. Een opleidingsschool voor saboteurs bij Doorn werd daarbij vernield. Maar ook diverse spoorlijnen beschadigd en treinen werden onder vuur genomen. Waar nodig werd eveneens ook nog luchtsteun verleend aan grondtroepen. In de middag, werd in Dordrecht het Gestapo hoofdkwartier “Villa Simpang”, getroffen door een regen van bommen en raketten. Het Gestapo hoofdkwartier viel ten prooi aan de vlammen en brand vervolgens volledig af. De brandweer moest daarbij, wegens ontploffende munitie “machteloos” toezien. Met gevolg, veel schade aan woningen in de directe omgeving. Maar ook hierbij nog, de vele doden en gewonden die er bij deze aanval te betreuren waren.
Het trieste eindresultaat van deze beiden, door de RAF uitgevoerde luchtaanvallen op het Gestapo gebouw is als volgt zichtbaar. Een totaal van 18 doden te betreuren en nog eens 29 gewonden.

Villa Simpang

Op 28 januari 2020 staan wij dan ook stil, om deze 18 doden te gedenken. Hun namen zullen voor altijd blijven voortleven in de geschiedenis………

<<<

>>>

Omdat het niet vergeten mag worden!