Lichtjes op Oorlogsgraven

24 december 2018

Hoe het is begonnen. Een dag of vier voor kerstavond in 2015 kreeg een inwoner uit Burgum, D. Jansen, het idee om in zijn woonplaats een lichtje bij de oorlogsgraven te laten branden. Dit gebeurde al eens 25 jaar eerder, op de Canadese begraafplaats in Holten Overijssel. Hij dacht bij zichzelf, waarom kan ik dit niet in heel Nederland? Via facebook zette hij een actie op touw. Via de facebookpagina van Keep Them Rolling, het rijdende museum van oude legervoertuigen. Met de achterliggende gedachte, als een aantal mensen verspreid over de regio dit ook gaan doen, dan is dat heel erg mooi. Maar het liep wat naders dan hij zelf had gedacht. Zijn oproep via de sociale media, werd massaal opgepikt en vervolgens door heel veel mensen gedeeld. De respons was ongelofelijk. Op die bewuste Kerstavond, branden er op meer dan 140 plaatsten in Nederland kaarsjes bij oorlogsgraven. Was dit de start van een nieuwe Nederlandse traditie?

Vorige jaar, in 2017, is de lichtjes actie nog groter geworden. Waren er bij de start in 2015 nog 140 locaties waar lichtjes branden, in 2016 werden er op 263 locaties in Nederland al lichtjes geplaatst. Voor 2017 bedroeg het aantal locaties al 284, waar een lichtje bij een oorlogsgraf werd geplaatst. Dit gebeurde niet alleen in Nederland, maar ook verder in de ons omringende landen waar dit initiatief werd overgenomen. Het is zeer bemoedigend om hier te zien dat er een duidelijk stijgende lijn in zit.

De Algemene begraafplaats” Essenhof ” te Dordrecht. In het kader van de landelijke actie “Lichtjes bij de Oorlogsgraven”, hebben vrijwilligers van het Museum 1940-1945 Dordrecht in samenwerking met vrijwilligers van de Nationale Reserve (NATRES) sector Den Haag, onder toeziend oog van personeel van de begraafplaats, lichtjes bij de alle daar aanwezige oorlogsgraven geplaatst. Eerder al, werden er lichtjes geplaatst bij de oorlogsgraven op de begraafplaats aan de Zuidendijk te Dubbeldam. Wij spreken de hoop dan ook uit, dat een volgend jaar 2019, er nog meer locaties in Nederland zullen bijkomen.